Heen en weer naar Engeland
Ik kon vrij makkelijk nog een weekje vrij krijgen, en de weerberichten waren ook niet onaardig.
Een goed moment om weer eens een zeereisje te maken. Het werd een retourtje Lowestoft.
Dus, op naar Ijmuiden. Onderweg een dikke 5bft tegen op het Noordzee kanaal, uit het westen. Niet echt gunstig voor Lowestoft.
In Ijmuiden de bijboot opgepompt, lag de boot niet meer scheef.
De windverwachting was een beetje onzeker, het kon ook wel een rondje Noord Holland worden. Maar op het laatste moment toch besloten om de oversteek te maken.
Maandagochtend om 0900 vertrokken, met een oos-zuidoosten wind. Niet veel, 2bft hooguit, en het zou zelfs nog minder worden. Vrij snel moest dan ook de motor aan, om nog een beetje op tijd in Lowestoft aan te komen.
Gedurende de nacht ook grotendeels gemotord, en in de ochtend trok de wind weer wat aan en kon er gezeild worden.
Men vraagt mij wel eens, hoe doe je dat nu? Solozeilen en slapen? Uiteraard wordt de boot gestuurd door een stuurautomaat. En slapen doe ik steeds in blokjes van 20-30 minuten. Dit kun je oefenen, maar ik heb er geen moeite mee. Ik kwam redelijk uitgerust in Lowestoft aan.
Belangrijk is wel om een soort van vaste routine te hebben. Buiten rondkijken, positie noteren (doe ik ieder uur op zee) koers en de zeilvoering eventueel bijstellen. Mijn stuurautomaat stuurt gewoon een kompaskoers, en houd geen rekening met de wind. Wat eten betreft hou ik een normaal eetpatroon aan, ontbijt, lunch en avondeten. Tussendoor ook wel wat, maar niet te veel.
Dinsdagmiddag rond 1530 na toestemming (voordat je Lowestoft binnenvaart moet je je via de marifoon altijd even melden bij de havendienst. Het is een smalle haven, met een hoop offshore scheepvaart) de haven binnengevaren en afgemeerd bij de Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club.
Tijdens het aanlopen van de haven stond er een dwarsstroom van 1,5 knoop voor de haveningang langs, wel iets om rekening mee te houden
In het havenkantoor werd ik zeer beleefd ontvangen, en na betaling voor 2 nachten naar de supermarkt, en een biertje in de kuip. De havenmeester kwam later op de avond nog even langs, en verontschuldigde zich voor het feit dat ze mijn geen plek in een box hadden gegeven, omdat ik 2 nachten bleef. Samen de boot naar een box achterin de haven gevaren, een mooi rustig plekje.
ik kwam er ook achter dat ze een webcam hadden. Ergens op onderstaande foto staat ¨Lotje¨..
De volgende dag een eind gewandeld. Een biertje op een terras aan het water, Oulton Broad. Via een sluis heb je vanuit Lowestoft toegang tot de Norfolk Broads, hier ben ik op een vorige reis een keer geweest.
De volgende dag ben ik rond 0900 vertrokken. Dit keer stond er wind, zuidwest 4, later werd dit nog 5-6. Het schoot lekker op! 5-6knoop, wel een beetje warrige golven. De deinig liep niet helemaal in de zelfde richting als de golven. Veel mensen worden dan vreselijk zeeziek, gelukkig heb ik daar geen last van. Eerste half uurtje een beetje katterig, maar dat is snel over.
Toen ik bezig was met het avondeten liep de boot opeens flink uit het roer. De stuurautomaat begon te piepen, en ik zag dat de grootschoot van de overloop los was gekomen! Het korte staalkabeltje dat daar tussen zit was gebroken.
Snel de schoot helemaal gevierd, twee harpjes uit het rommelbakje gegrabbeld, en daarmee de schoot weer aan de overloop vastgemaakt. Schoot aangehaald, boot weer op koers gelegd, en de automaat weer aan. Vervolgens heerlijk gegeten, lamscurry met rijst.
Gedurende de nacht nam de wind wat af, net op het moment dat ik het verkeersscheidingsstelsel (TSS) voor Ijmuiden bereikte. Af en toe moest toch even de motor aan, om een beetje uit de buurt van de grote schepen te blijven.
1 keer was wel spannend, in eerste instantie kon ik ruim voor een schip langs, alleen zette dit schip ineens een flauwe bocht in. Hij kwam erg dichtbij, en bleek ook nog zeer slecht zichtbare navigatie verlichting te hebben, niet te zien tussen de veel te felle dekverlichting.
Een ruk aan de motor, en die deed niks! Bleek de snelkoppeling op de tank niet goed vast te zitten. (Dit is me al vaker overkomen, de koppeling is ondertussen vervangen)
Slang weer aangesloten, in het balletje knijpen en…. toen startte de motor gelukkig in 1 keer. Achteraf ging het schip op een kleine 100 meter achter mij langs, maar voor mij veel te dichtbij.
Even na 1000 uur Ijmuiden binnengelopen, en na een half uurtje wachten door de sluis het Noordzeekanaal op. Meteen doorgevaren naar de Oranje sluizen, en daarna voor anker bij Durgerdam. Biertje, eten en slapen. De volgende dag op de motor naar Naarden, weer geen wind!
Achteraf heb ik op deze reis mooi een aantal dingen kunnen uitproberen; het reefsysteem werkt goed, ik hoef de kuip niet uit om te reven, en kan het gezette rif er ook zo weer uithalen.
Deze tocht was ook een goede test voor mijn zelfbouwplotter, het apparaatje heeft het uitstekend gedaan! Ik kan hem zonder me zorgen te maken over de betrouwbaarheid volgend jaar gebruiken tijdens mijn rondje Noordzee.
Uiteraard ook weer een filmpje. (Gemaakt met een nieuwe camera, dat is nog even wennen. De volgende filmpjes worden wat stabieler, de camera is nu beter ingesteld).