Windvaan stuurautomaat

 

 

Ik gebruik op Lotje een electrische stuurautomaat, een Simrad TP10. Deze had ik al in gebruik op de mijn vorige Lotje, de Leisure 17.Doet sinds 2011 altijd tevreden knorrend zijn werk. Paar kleine probleempjes heb ik er wel mee gehad; een los rubber busje, en tijdens mijn Grote Reis in 2018 was 1 van de tandwielen los van de as. Met een schroefje en wat epoxy weer op de as gelijmd. Zit nog steeds muurvast. Na 13 jaar en vele mijlen knort hij nog steeds vrolijk door, maar af en toe slaat het tandriempje een tand over. Moet er maar eens een nieuwe inzetten

Maar... ik zit ook al een hele tijd te broeden op een Windvaanstuurinrichting. Al sinds mijn eerste Leisure 17

Bovenstaande tekening geeft een simpele weergave van een windgestuurde zelfstuurinrichting. Er zijn er veel meer, en ook verschillende systemen. Daar ga ik hier niet dieper op in, ik heb gekozen voor een systeem met een hulproer met trimtab. De Leisure 22 heeft een doorgestoken roer, vandaar het hulproer. Bij een aangehangen roer kan je de trimtab op het roer zelf monteren (zie bovenstaande tekening.

Een eerste schetsje, was nog bedoeld voor de Leisure 17:

Op deze schets is een beetje te zien hoe dat er achter een 17 uit zou zien. Een beetje gebaseerd op een type dat John Adams op zijn 17 gebruikte bij zijn Atlantische oversteek in 1967.

Al rondzoekend op internet kwam ik verschillende constructies tegen. Simpel en goedkoop in hout, tot peperdure rvs/aluminium apparaten. Naar aanleiding van een topic op het Zeilersforum, waarin een forumlid een ontwerp had gemaakt en de onderdelen vervolgens 3D liet printen, heb ik, toen ik mijn eerste 3D printer had aangeschaft, vaak met het idee gespeeld om dit ook te doen. Het topic kun je hier vinden; https://zeilersforum.nl/index.php/forum-125/82-algemene-vragen-techniek-onderhoud/577393-ultralight-windvaan-zelfstuur

Een jaar geleden ongeveer heb ik een nieuwere, grotere printer aangeschaft. Deze kan ook nog eens nauwkeuriger printen vergeleken met de oude. Dus kwam het windvaan idee weer naar boven borrelen, en ben ik eens voorzichtig begonnen met een paar onderdelen te printen. Ook had ik al een soort ¨bok"gemaakt die dezelfde hoek heeft als mijn spiegel

Bovenstaande schets is een eerste idee voor het hulproer. De uiteindelijke versie bestaat uit 4 delen, en is deels hol. deze word nog bedekt met een laag epoxy en glas/carbonweefsel.

De hele installatie word als een soort buitenboordmotor op een steun achterop de spiegel gemonteerd, en kan ook weer makkelijk worden weggehaald. Hiervoor heb ik de bevestiging van een oude electrische buitenboord motor gebruikt.