Engeland! Deel 2

Engeland! Deel 2, The Broads..

 

Na de oversteek van Ijmuiden naar Lowestoft was het de bedoeling om naar Southwold, en verder naar de rivier The Ore/Alde te gaan. Een bijzonder riviertje, met een lastige ingang en 2 namen. http://en.wikipedia.org/wiki/Southwold , http://www.aldeandore.org/

Helaas zorgde de weersverwachting en een lege accu voor een gewijzigd plan..De windverwachting was nog niet eens zo ongunstig, wel veel wind, maar uit het westen. Helaas werd er ook een waarschuwing gegeven voor zware onweersbuien met zware windstoten en heel veel regen.

Terwijl ik aan boord nog wat weerkaartjes zat te bekijken, viel mijn oog op de laadregelaar, en het oranje, bijna rode lampje dat de accustatus aangeeft...Leeg..En er hoort ook een groen lampje te branden, dat aangeeft dat de zonnepanelen hun werk doen.. Niet dus! Een kleine week (!!) ervoor had ik nog wat aan de bedrading gerommeld, en was dus vergeten de zonnepanelen weer aan te sluiten! En de acculader lag nog thuis in de schuur.

Ik besloot om de The Ore en Southwold dan maar een andere keer, volgend jaar mischien, te bezoeken. Ik moest een dag langer in Lowestoft blijven, om de accu op te laden. Naar het havenkantoortje, 15,-pond betaald voor een extra dag en naar de Halfords gewandeld voor een acculader. Na deze op de accu te hebben gezet ben ik nog even naar het maritiem museum geweest. http://lowestoftmaritimemuseum.org.uk/ Grappig klein museumpje, besteed vooral aandacht aan het visserij-

verleden van Lowestoft. Word gerund door een groep

zeer enthousiaste vrijwilligers. Een bezoekje waard.

Nog wat door Lowestoft gewandeld, hieronder wat plaatjes:

De vuurtoren..

Rechts, de Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club..

Kleine steegjes..


Geschiedenis..

Wandelen...

Weer terug in de haven, na 2 pints in het clubhuis,heb ik besloten om dan maar de volgende dag het binnenland in te varen, naar The Norfolk Broads. http://www.broads-authority.gov.uk/ en http://en.wikipedia.org/wiki/The_Broads .

Om hier te mogen varen, heb je een vergunning nodig, en er moeten een paar brug-openingen geregeld worden. Ik ben in de jachthaven naar het havenkantoor gegaan en heb daar maar eens gevraagd hoe en wat. Daar werd ik uitstekend geholpen, een stapel folders en 2 telefoonnummers  rijker weer naar de boot en de havendienst gebeld, of ik de volgende ochtend door de Lowestoft Harbour bridge kon. Geen probleem, om 0900 uur werd de brug speciaal voor mij geopend!

Het volgend telefoontje was naar het Yachtstation aan het Oulton broad. 1 spoorbrug, een grote brug en de sluis, Mutford Lock werden voor mij geopend, om 1000 uur. De sluis was net de dag ervoor, na een maand dicht te zijn geweest, gerepareerd..

De spoorbrug moest met de hand bediend worden, en de sluis was net gerepareerd..spannend..

Harbour bridge..

Op weg naar de spoorbrug...

Het kostte nog wat moeite, maar na marifooncontact had ik ze overtuigd dat het kleine blauwe bootje de ¨lootjjuh¨ was...from Holland..De spoorbrug begon te piepen, en met een hoop gekraak en gesteun draaide het meer dan 100 jaar oude gevaarte open..Met de hand, want hij was stuk..

En door naar de sluis, Mutford Lock. Hier kreeg ik, na het betalen van iets van 25 pond, de vergunning. De sluis deed krakend en lekkend zijn werk, en 30 minuten later dobberden we Oulton Broad op.

Ineens ben je in een heel andere wereld..The Norfolk Broads..

 the_broads.png

Een prachtig gebied, kronkelende riviertjes in een landschap dat soms heel Hollands lijkt. Maar zodra je ergens aanlegt en een wandeling maakt is het toch echt Engeland..

Oulton Broad..

Op the Broads heb je getijden. Het verval is niet zo groot, tussen 20cm en een meter. Er staat dus ook stroming, op de meeste plekken niet zoveel, 1 kn of minder. Op een paar plekken staat wat meer stroom, hier word vaak ook wel voor gewaarschuwd met borden.

Als je met een zeilboot naar The Broads gaat doe alles zoveel mogelijk zeilend. Door de getijdenstroming en de grillige loop van de rivieren is dit soms een uitdaging, maar heel erg leuk om te doen.

Veel (gratis) aanlegplaatsen, wel wat langere lijnen gebruiken, ivm. getij..Op deze plek was het verval ongeveer 1 meter..

En na een scherpe bocht zit je ineens midden in een zeilwedstrijd van de plaatselijke zeilvereniging! Ze gebruiken de hele rivier, maar maken heel beleefd ruimte voor je om te passeren.

Beccles Sailing Club..

Leuke ligplaats, tegen betaling van 5 pond per nacht... Alleen was het zelfs voor een Leisure 17 niet diep genoeg...

Mee dobberen met de stroom..

Leuk optrekje..

Met de mast plat onder de Haddiscoe Bridge richting rivier The Yare. Dit kanaaltje noemen ze The New, of Haddiscoe Cut. Met marifoon antenne is Lotje toch rond de 8 meter hoog, en de brug 7,30 bij laag water..

http://en.wikipedia.org/wiki/Haddiscoe_Cut

Oud boothuis met helling..

 

Reedham Swing Bridge, een meer dan 100jaar oude spoorbrug. Nog steeds in gebruik, in de lijn Lowestoft - Norwich. Staat meestal open, en gaat dicht als er een trein aankomt..

Pontje..

Na een dag varen een pint...

Windmolens, soms verbouwd tot woonhuis, soms gerestaureerd, maar vaak ook oud en in verval..

Restaurant/pub..

Klein minpuntje, de suikerfabriek. Die stonk verschrikkelijk!

Leuk (gratis) haventje, Rockland st. Mary..De ingang is een soort brede sloot, met veel bomen die over het water hangen.. Oppassen met de mast (windvaan, toplicht, marifoonantenne...) http://en.wikipedia.org/wiki/Rockland_St_Mary

Zonsondergang op Rockland broad...

Kunstmatig aangelegde eilandjes door er een boot te laten zinken. http://wherrymansweb.blogspot.nl/2009/02/bolt-from-blue.html De rest van dit blog is ook leuk.

Typisch Broads zeiljachtje..

Klein zijriviertje, Surlingham Broad. Leuke ankerplek.


Brammerton..

wandelpad..

Een echte Canal-Boat, zie je niet zoveel, de meest voorkomende boot op The Broads zijn foeilelijke huurboten.

Zoiets als dit, maar het kan nog erger....

Na Brammerton was het tijd om weer richting Lowestoft te zeilen. Nog steeds een gunstige wind, dus de motor heb ik weinig gebruikt.

De terugreis ging zeer voorspoedig, door de westenwind een lange eb en een korte vloed, het tijverschil en daarmee ook de stroom, vielen erg mee. Uiteraard moest de mast weer naar beneden voor de Haddiscoe Bridge, en na de brug overnacht op een leuk ankerplekje.

Een typisch Broads zeiljacht. Deze kun je ook huren.

En verder naar Lowestoft. Door de sluis en de bruggen ging zeer vlot, en na een nachtje in de Royal Norfolk and Suffolk Yachtclub, de volgende ochtend, om 0700 uur de zee op, richting Ijmuiden.

Maar daarover meer in deel 3.

Hier het filmpje van deel 2..