Gebroken mastvoet...
Afgelopen zomer moest ik een keer de mast strijken, om een nieuw toplicht te monteren. Dus, mast naar beneden, lichtje gemonteerd, en de mast weer omhoog...
En dat ging dus mis... Ik moet de mast eerst altijd een stuk omhoog tillen, en dan trek ik hem verder met een takeltje omhoog. Terwijl ik de mast optilde, stapte ik mis, en viel hij weer naar beneden! Bovenop een meerpaal, en de mastvoet brak!
Gelukkig heeft de mast van de landing op de meerpaal geen schade overgehouden..
Voor de Stertocht en de reis naar Engeland heb ik de boel provisorisch kunnen repareren, maar er moet wel weer iets nieuws gemaakt worden..
Het gebroken voetje..
Dit was de ¨nood¨ reparatie. Sterk genoeg, zolang je de mast niet te vaak strijkt. Er was nu totaal geen zijwaartse speling meer, waardoor het kajuitdak tijdens het strijken verkeerd belast word..
De eerste ¨ruwe¨ onderdelen. De nieuwe mastvoet word uit 4 delen gemaakt, uit 1 stuk is lastiger en duurder. Ik zou dan een blok aluminium moeten aanschaffen, terwijl ik nog een paar bruikbare afvalstukjes heb liggen.
In de nieuwe mastvoet hou ik rekening met zijwaartse beweging tijdens het strijken. Ik ga ook een strijkinrichting maken, zodat het strijken makkelijker en veiliger word.
De nieuwe mastvoet, nu alleen de gaten voor bevestiging onder aan de mast boren, en voorzien van schroefdraad...
En onderin de mast monteren!