De kachel inbouwen

 

De kachel staat op z´n plek in de boot!

Om de kachel te kunnen plaatsen moest er helaas wat sloopwerk uitgevoerd worden. De bovenkant van het keukenkastje moest eraf. Dit moest wel met enig ¨beleid¨ gebeuren, dit scheelt later weer in de afwerking. Ik had op de computer met een ontwerpprogramma al uitgevogeld hoe en wat ik weg moest halen, en hoe de kachel ongeveer geplaatst zou worden.

Maar nu de praktijk. Dat is altijd spannend, de zaag in je boot zetten. Eerst enigszins afgetekend waar er gezaagd moest worden, en het deurtje verwijderd. De helft van dit deurtje komt later weer terug.

 

 

Met een decoupeerzaag en een multitool (zo´n hoogfrequent gillend en trillend ding met een zaagbladje), stofmasker en oorkleppen op vervolgens de bovenkant van de kast eraf gezaagd.

 

 

Nu zou je kunnen denken, is dit gedeelte niet een vitaal gedeelte van de ondersteuning van de romp? Nee dus, maar alles wat eronder zit wel! Je kunt dus niet zomaar het hele aanrechtblok weghalen. Dit zit ook erg stevig vast gelamineerd aan de romp. Het deel wat ik heb verwijderd dus niet. Het zat wel aan de bovenkant vast met 2 kleine boutjes aan het schot, maar het schot werd er niet mee ondersteund.

Nadat de stofwolken waren neergedaald en de ergste zooi was opgeruimd, begonnen met een plateautje maken waar de kachel op komt te staan.

 

 

 

Op dit plateau, gemaakt van een plaat watervast multiplex, heb ik witte tegels gelijmd, en op de wanden heb ik een aluminium hitteschild gemonteerd. Dit hitteschild zit 2,5cm van de wand af, en hier kan lucht achterlangs stromen om te voorkomen dat de wand te heet word. Meteen ook maar het kacheltje neergezet, zodat ik de gaten voor de pootjes en de schoorsteen kon aftekenen.

 

De kachel wordt met schroeven vastgezet op het plateau, het is tenslotte een boot. Daarna het gat voor de schoorsteen uitgezaagd. Het kajuitdak is dubbelwandig, daarom heb ik de ruimte tussen dak en plafond dichtgemaakt met glasvezelplamuur. Hier heb ik vervolgens een RVS buis van 120mm doorsnee ingelijmd, hierdoor kan de schoorsteen zonder het dak te raken gemonteerd worden.

Op het dak buiten komt een hittebestendige siliconen afdichting, dit type wordt ook gebruikt voor tenten, campers etc. Is het meteen ook waterdicht.

 

Zodra de schoorsteen was gemonteerd meteen de kachel even getest. Kijken of er geen plekken zijn die te heet worden. Gelukkig niet! De schoorsteen is gemaakt van 2 RVS auto-uitlaatdelen van 63,5mm, met een wanddikte van 1,5mm. Deze schoorsteen is ook weer met een steun bevestigd aan het kajuitschot, en zit als een huis! 

Voor het inbouwen ben ik ook uitgegaan van de voorschriften die bij vergelijkbare kacheltjes worden gehanteerd. Op de foto van de brandende kachel zie je ook de gaten onder en bovenaan het hitteschild, hierdoor word het schild niet heet en de wand erachter ook niet.

Op onderstaande rechter foto zie je ook het vonkenvanger-kapje.

Hieronder het ontwerp van het kapje. Dit kapje is bedoeld om de schoorsteen waterdicht af te sluiten tijdens het zeilen. Deze heb ik 3D-geprint met PLA+. Ik moet nog zien hoe lang het heel blijft, maar een nieuwe is zo geprint. Ik heb al een reserve exemplaar aan boord.

 

Er moeten nog wat randen afgewerkt worden, maar ik moet binnenkort de hitteschilden deels weer loshalen, om de raamlijsten te kunnen vervangen. Dan kan ik alles meteen in één keer afwerken.

Ik heb de kachel nu al regelmatig aan gehad, en de eerste paar keer stonk de hitte bestendige verf nog een beetje, die moet even¨in¨branden. Met een paar houtjes is het al snel warm in de boot!

Ik ga nog wel wat dingen aanpassen: er komt deels een soort mantel om de schoorsteenpijp, ter voorkoming van onbedoeld beetpakken/aanraken. Ook komt er onder de kachel een extra plaatje, en achter en aan de zijkanten nog een geperforeerde plaat. Hierdoor verwarmd de kachel nog steeds heel goed, maar is er minder kans op brandblaren als je de kachel onbedoeld aanraakt.

Door dit hele verhaal heb ik natuurlijk wat bergruimte ingeleverd, maar minder dan ik dacht. Met mijn andere verbouwplannen komt er weer meer bergruimte bij.